Waarom is communiceren zo belangrijk ?

23-07-2024
Dankzij communicatie kunnen wij een overdracht maken. We kunnen overbrengen aan de ander hoe we ons voelen, wat we willen, hoe het met ons gaat, we kunnen interesse tonen in de ander, kortom communicatie is belangrijk. Communiceren kan je op verschillende manieren. Lichaamstaal is bijvoorbeeld ook een manier van communiceren net als chatten. Toch is de face to face communicatie nog altijd het beste. En dat is blijkbaar niet voor vele mensen gemakkelijk. Geloof me, ik durfde vroeger zelfs mensen niet in de ogen kijken. Communiceren kan je leren.

Communicatie is de ruggengraat van elke gezonde relatie, of het nu gaat om persoonlijke relaties, werkrelaties of vriendschappen. Open en eerlijke communicatie kan helpen om misverstanden te voorkomen, vertrouwen op te bouwen en conflicten te minimaliseren. Maar hoe zorg je ervoor dat deze openheid niet leidt tot ruzie? In deze blog leg ik je graag uit wat communicatie inhoudt, de voordelen van open en eerlijke communicatie en geef ik je graag een aantal tips voor conflictvrije communicatie.

Wat is communicatie ?

Communicatie is het proces waarbij informatie wordt uitgewisseld tussen individuen door middel van een gemeenschappelijk systeem van symbolen, tekens of gedrag. Het kan verbaal zijn, zoals praten en luisteren, of non-verbaal, zoals lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en houding

Wat zijn de elementen voor een communicatie ?

Zender: De persoon die de boodschap verstuurt of geeft.

Boodschap: De informatie die wordt overgedragen.

Kanaal: Het medium waardoor de boodschap wordt overgedragen (bijv. gesproken woorden, geschreven tekst, lichaamstaal).

Ontvanger: De persoon die de boodschap ontvangt.

Feedback: De reactie van de ontvanger die teruggestuurd wordt naar de zender.

Wat zijn de voordelen van een goede communicatie ?

Vertrouwen: Het bevordert wederzijds vertrouwen. Mensen voelen zich veilig als ze weten dat ze hun gedachten en gevoelens zonder angst kunnen uiten want veiligheid is één van onze basisbehoeftes.

Betere relaties: Het versterkt banden en zorgt voor diepere verbindingen.

Minder misverstanden: Het helpt om misverstanden en fouten te verminderen en méér helderheid te scheppen.

Efficiënte probleemoplossing: Het maakt het eenvoudiger om problemen gezamenlijk op te lossen.

Gezonde omgeving: Het creëert een gezonde omgeving waar men zich gehoord en gewaardeerd voelt.


Tien praktische tips voor goede communicatie

1. Luister actief

    Geef de ander jouw volledige aandacht zonder onderbrekingen. Niets is vervelender als de ene persoon zijn

    of haar verhaal aan het doen is en de ander zit gewoon op zijn/ haar gsm. Zo kan de ander al snel denken

    dat je geen interesse hebt in wat hij/zij te vertellen heeft. Schenk jouw onverdeelde aandacht volledig in het 

    moment en knik tussendoor eventjes waardoor de ander weet dat je aan het volgen bent. Je kan ook 

    eventjes samen vatten bijvoorbeeld " Begrijp ik het goed dat jij dit zegt .... "


2. Gebruik IK-boodschappen

     Ga de ander nooit beschuldigen en aanvallen door te zeggen " Jij hebt....." Vertrek vanuit " Ik voel dat .... "

      Het is een wereld van verschil als je zegt " jij luistert nooit naar mij " in de plaats van " Ik voel me 

      ongehoord als ik mijn zorgen met je deel en daardoor lijkt het alsof je niet naar me luistert ".


3. Wees respectvol

     Let op je lichaamstaal, toon en je woorden: Blijf vriendelijk en toon respect voor de ander om een gesprek

     constructief te houden. Ga niet met je armen gekruisd zitten, trek geen onweersgezicht en geef geen 

     steken onder water. Je wil tenslotte toch open communiceren. Respecteer daarbij de grenzen van de 

     ander net zoals jij ook je grenzen mag aangeven.


4. Wees bereid om te compromitteren

     Durf flexibel genoeg te zijn om bereid te zijn naar een middenweg te zoeken die voor beide acceptabel is.

     Stel jezelf de vraag: Wil ik hierbij nu absoluut gelijk krijgen of wil ik gelukkig zijn ? Durf jezelf open te stellen

     voor nieuwe ideëen en oplossingen die de andere persoon voorstelt. Kets deze niet direct af en zeg dat je

     hierover wil nadenken.


5. Hou je emoties onder controle

     Voel je boosheid, wacht dan eventjes totdat die boosheid gedaald is. Wanneer je in boosheid gaat 

     communiceren, gaan er verhitte discussies ontstaan die tot ruzie kunnen leiden. Durf ook tijdens

     het gesprek een pauze inlassen wanneer je voelt dat de emoties oplaaien.


6. Hou je focus op het onderwerp

    Het heeft geen zin om oude koeien uit de sloot te halen. Focus je op dit gesprek en blijf in het nu-moment.

    Blijf bij dit specifiek probleem en haal er geen andere onderwerpen bij. Wanneer jij vanalles er bij gaat halen

    is dit een teken dat je je machteloos voelt.


7. Geef constructieve feedback

    Tracht voordat je je mening geeft of kritiek, te beginnen met iets positiefs te zeggen. En wees dan specifiek

     over wat er verbeterd kan worden en stel mogelijkheden voor.


8. Oefen in geduld

     Gun de ander tijd over wat er gezegd word en verwacht niet altijd onmiddelijk een antwoord. Geef tijd om

     te verwerken wat er gezegd is. Durf ook vragen of alles duidelijk is of vraag om herhaling om zeker te zijn

     dat je het goed hebt verstaan. Soms is herhaling nodig voor duidelijkheid.


9. Stel vragen

     Durf elkaar vragen stellen om beter te begrijpen wat de ander bedoelt, want het is zo gemakkelijk om

     er zelf een verhaal aan te breien. Toon oprechte interesse in het standpunt van de ander.


10. Wees empathisch, open en eerlijk.

       Tracht jezelf open te stellen voor de ander hoe hij/zij zich voelt in deze situatie. Denk niet alleen vanuit

        jouw standpunt zodat je beide constructief kunt communiceren. Eerlijkheid duurt het langst en ga dus

        geen leugentjes om bestwil vertellen. Duidelijkheid en helderheid is belangrijk.


Blijf communiceren

Blijvend open en eerlijk communiceren vereist inzet, empathie en respect. Het gaat erom een balans te vinden tussen het uiten van je eigen gevoelens en het respecteren van die van de ander. Door de bovenstaande tips te volgen, kun je een communicatiestijl ontwikkelen die zowel open als respectvol is, waardoor de kans op ruzie vermindert en de relaties worden versterkt.

Blijvende openheid en eerlijkheid in communicatie zijn de sleutel tot diepe en betekenisvolle relaties. Door geduldig en met begrip te communiceren, kun je conflicten minimaliseren en een sterkere band opbouwen met degenen om je heen. Al doende leer je dit met vallen en opstaan maar beter zo dan volledig niet te communiceren.

Maak tijd voor te communiceren. Zorg dat je niet gestoord wordt tijdens dit gesprek. Durf elkaar in de ogen kijken zodat je kan voelen dat het werkelijk gemeend wordt. Geloof me, zelfs introverte en gevoelige mensen kunnen leren communiceren zolang er maar respect is voor elkaar. 


Veel succes ! 

Liefs Christel

PrivacybeleidCookiebeleid